Friday, March 20, 2009

Kelemahan, kecacatan Masjid Hadhari akan dibaik pulih

JERTIH – Beberapa kelemahan dan kecacatan Masjid Bandar Jertih yang lebih dikenali sebagai Masjid Hadhari akan dibaik pulih secepat mungkin dalam tempoh setahun selepas ia diserahkan dengan menggunakan peruntukan sedia ada.

:Pegawai Agama Daerah, Nik Zulhaiza Ismail berkata, perkara itu telah dimaklumkan sendiri Timbalan Pengarah Kerja Raya Negeri, Ir Ghazali Hashim ketika majlis penyerahan masjid berkenaan daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) kepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu (JHEAT).

:Sebelum ini ada rungutan daripada orang ramai mengenai beberapa masalah yang belum sempurna pada masjid tersebut.

:Pada upacara penyerahan yang berlangsung di masjid itu baru-baru ini, JKR negeri diwakili Ghazali manakala JHEAT diwakili Pesuruhjaya Agama Negeri, Che Kamaruddin Mohamad.

:Menurutnya, kerja membina masjid yang menelan belanja RM21 juta itu bermula 1 September 2005 dan siap pada Oktober tahun lepas.

:Kontraktor sedia ada akan meneruskan kerja-kerja akhir sehingga sempurna mengikut jadual ditetapkan.

:“Masjid itu menjadi kebanggaan rakyat Besut terutama di sekitar Jertih yang telah lama menunggu untuk menggunakan sebuah masjid yang indah dan menarik.

:“Pembinaan masjid ini bercirikan konsep bersepadu dengan mengambil ciri-ciri penting Masjid Nabawi, Madinah, Cordoba dan Sepanyol. Ciri-ciri reka bentuk Masjid Hadhari ini juga dapat mengembalikan kegemilangan tamadun Islam,” katanya.

:Masjid itu dilengkapi kemudahan rumah tamu untuk musafir, kedai runcit, restoran, mesin pengeluaran wang automatik (ATM), pusat tuisyen, dewan kuliah yang boleh memuatkan 500 orang dan bilik komputer yang menempatkan 15 buah komputer. - sinarharian

No comments:

Post a Comment