Friday, March 13, 2009

Wang royalti Petronas dua minggu lagi

KUALA TERENGGANU - Kerajaan negeri dijangka memperoleh kembali wang royalti minyak Petronas sebagaimana dijanjikan oleh kerajaan Persekutuan sebelum ini selewat-lewatnya dua minggu lagi.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, beliau tidak tahu jumlah sebenar royalti yang akan diterima kerana harga bahan mentah tersebut di pasaran sekarang tidak menentu dan sentiasa berubah-ubah.

Menurutnya, berdasarkan perkiraan yang dilakukan ketika harga minyak stabil di pasaran iaitu AS$60 setong, kerajaan negeri dijangka memperoleh kira-kira RM1.5 bilion dan jumlah itu dimasukkan ke dalam bajet negeri.

“Harga minyak sekarang sentiasa turun, susah untuk kita buat perkiraan berapa jumlah sebenarnya yang kita akan dapat, masa buat bajet dulu nilainya sekitar AS$60 sekarang dah AS$40 setong,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita dalam satu sidang akhbar menjelang setahun pentadbirannya sebagai Menteri Besar Terengganu yang diadakan di pejabatnya, Wisma Darul Iman, di sini, semalam.

Ahmad memberitahu, penyerahan semua wang royalti minyak menjadi satu cabaran kepada kerajaan negeri kerana segala pembangunan Terengganu perlu dirancang sendiri tanpa perlu berharap kepada kerajaan Pusat.

“Apabila kerajaan Pusat bersetuju mengembalikan royalti ke pangkuan kerajaan negeri ia bermakna tak ada lagi peruntukan dana khas, kita perlu lakukan segala perancangan dan pembangunan berasaskan bajet tahunan,” katanya.

No comments:

Post a Comment