Sunday, March 1, 2009

Dua sekolah ditenggelami air

01/03/09
Oleh Nojie Nadzirah
bhkt@bharian.com.my

Murid terkandas diangkut guna lori MDS untuk pulang ke rumah

PERMAISURI: Hujan lebat sejak 24 jam lalu menyebabkan beberapa kampung, termasuk dua sekolah di daerah ini semalam ditenggelami air dan murid yang terkandas di sebuah sekolah berkenaan terpaksa diangkut menggunakan lori Majlis Daerah Setiu (MDS) apabila jalan yang menghubungkan sekolah itu dinaiki air sedalam antara 0.5 hingga satu meter.

Sebahagian daripada 417 murid Sekolah Kebangsaan Chalok (SKC) terpaksa diangkut menaiki lori MDS untuk pulang ke rumah masing-masing akibat jalan yang menghubungkan sekolah itu di Kampung Lubuk Panjang ditenggelami air.

Tinjauan mendapati kebanyakan murid yang ditemani ibu bapa dan guru berkumpul di pekarangan sekolah untuk dibawa pulang menaiki lori yang disediakan bagi memastikan keselamatan mereka.

Guru SKC, Abidin Yaakob, berkata air mula memenuhi kawasan sekolah kira-kira jam 10 pagi dan beberapa jalan turut dinaiki air menyebabkan pihak sekolah terpaksa meminta bantuan MDS untuk membawa pulang murid-murid dengan menaiki lori.

"Bagi memastikan keselamatan murid terjamin, pihak sekolah menghubungi MDS supaya menyediakan sebuah kenderaan untuk mengangkut murid-murid pulang berikutan paras air semakin meningkat," katanya.

Bagaimanapun, murid sebuah sekolah lagi iaitu Sekolah Kebangsaan Kampung Buloh diambil ibu bapa masing-masing kerana banjir mulai surut ketika tamat sesi persekolahan tengah hari semalam.

Hujan lebat di negeri ini dan dikaitkan dengan fenomena peralihan musim monsun itu turut menyebabkan beberapa kampung di daerah ini termasuk Kampung Chalok Kedai, Kampung Lubuk Panjang, Kampung Buloh Hilir, Kampung Buloh Hulu dan sekitar Bandar Permaisuri ditenggelami air.

Jalan Hulu Seladang ke Bandar Permaisuri di Kampung Che Long yang ditenggelami air sedalam semeter ditutup kepada semua kenderaan sejak jam 9 pagi dan Jalan Chalok Kedai ke Bukit Putera di Kampung Lubuk Panjang yang ditenggelami air antara 0.5 hingga satu meter ditutup kepada kenderaan ringan.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Saliran dan pengairan (JPS) Setiu ketika dihubungi berkata, paras air di beberapa batang sungai di daerah ini mencapai paras bahaya sejak pagi semalam.

Sehingga petang semalam, paras air Sungai Setiu berada pada 8.81 meter, melebihi paras amaran pada 8.50 meter, manakala Sungai Guntong mencatatkan bacaan 12.62 meter, melebihi paras amaran 12.43 meter.

No comments:

Post a Comment