Wednesday, March 4, 2009

Maidam bina hotel RM89j di KT

ARKIB : 04/03/2009
Maidam bina hotel RM89j di KT
Oleh WAN RAMLI WAN MUHAMAD
utusanterengganu@utusan.com.my
KUALA TERENGGANU 3 Mac - Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Terengganu (Maidam) akan membangunkan tanah- tanah wakaf miliknya di sekitar bandar raya ini dengan pembinaan hotel atau bangunan komersial.
Yang Dipertuanya, Datuk Senara Muda Mazlan Hashim berkata, walaupun keluasan tapak tanah wakaf yang ada kecil namun ia bernilai tinggi dan sesuai untuk hotel dan bukannya projek lain seperti perumahan.
Beliau berkata, menyedari hakikat itu, dalam perkembangan terbaru Maidam dengan kerjasama pemaju swasta dan Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (Jawhar) akan melaksanakan dua projek hotel di Kuala Terengganu yang berharga RM89 juta pertengahan tahun ini.
Menurut beliau projek pertama ialah pembinaan hotel, ruang pejabat dan perniagaan berharga RM39 juta bersebelahan Masjid Abidin di sini membabitkan usahasama dengan Jawhar.
Katanya, pembinaan hotel itu adalah projek Maidam dan Jawhar yang apabila siap kelak, kedua-dua pihak akan menentukan pihak yang bakal menguruskan hotel berkenaan.
"Apabila siap hotel akan menyediakan 155 bilik. Hasilnya untuk Maidam akan disumbangkan kepada Yayasan Wakaf Kebangsaan,
"Pembinaan hotel akan dimulakan pertengahan tahun ini dengan peruntukan telah diluluskan oleh Unit Perancangan Ekonomi," katanya kepada Utusan Malaysia di pejabatnya di sini hari ini.
Mengenai projek pembinaan sebuah lagi hotel, Mazlan berkata, pihaknya bekerjasama sebuah pemaju yang bercadang membangunkan hotel tujuh tingkat berharga RM50 juta bersebelahan Balai Bomba dan Penyelamat di sini, pertengahan tahun ini.
Katanya, pembinaan hotel itu berkonsep usahasama yang mana apabila siap, pemaju menyewa bangunan itu dalam tempoh ditetapkan sebelum diserahkan semula kepada MAIDAM.
Sementara itu, Mazlan berkata, Unit Perancang Ekonomi Negeri Terengganu (UPEN) meluluskan peruntukan RM3 juta bagi melaksanakan tujuh projek pembinaan ruang perniagaan dan perumahan di tanah wakaf di seluruh negeri tahun ini.
Katanya, antara projek itu ialah pembinaan lima unit rumah kedai di lot 5730 di Kampung Padang Air, Kuala Nerus (RM500,000), seunit rumah kedai 1 Tingkat di Lot 2713 di Jalan Nibong, Kuala Dungun (RM200,000) dan 14 unit Rumah Teres di Lot 394 di Seberang Baruh, Cabang Tiga, Kuala Terengganu (RM500,000).

No comments:

Post a Comment